tál lakodalmi kalácsnak - szakrális tárgy


teljes díszben
a tál rejtekezve teszi a dolgát

Ez a tál úgy készült, ahogy szakrális tárgyaknak születni illik.
Ihletetten és szeretettel.
A felkérés szóban mindössze annyi volt: "kéne egy akkora tál, hogy a fonott lakodalmi kalácsunk a még egyszer akkora virág-díszítéssel együtt elférjen rajta. És négy lyuk is legyen rajta a mogyoróvesszőknek."

Ő is, magam is egy egyszerű kerek fatálra gondoltunk - akkor.
Amikor viszont a műhelyben hozzáfogtam, már éreztem, nem lesz ennyire egyszerű a dolgom, hiszen az esemény, amire kellett, sem egyszerű esemény. Ezüstlakodalom a javából: háromnapos dáridó, vőféllyel, násznéppel, hintóval...













Mivel nem volt egy szelet 2-300 éves fám, ami adott volna ekkora korongot, hát csinálni kellett. Ám nem érezem késztetést a szokásos módon néhány deszkából táblásítani. Régóta foglalkoztat, hogyan lehet felhasználni a fák fűrészelésekor keletkező szélezést másra mint fűtésre. Épp volt egy rakat tölgy deszkaszélem, hát elővettem s innentől átvette az irányítást az esemény múzsája. Csak a szakmai rész maradt a kezemben:-)
a ragasztás mesterfogásai
A ragasztás igényelt néhány bűvészmutatványt, főleg a keret kőrisének kellett lelkére beszélni, hogy maradjon helyt.

A tál alja, ami a szélek birodalma, természeténél fogva annyira egyenetlen, hogy közös nevezőre hozásról szó sem lehetett, ezért öt kis cseresznyefa láb biztosítja, hogy ne billegjen. Ezek adnak helyet a kupolázat mogyoróvesszőit tartó furatoknak. Keresztben szükségesnek mutatkozott egy betétet beragasztani a merevítés végett: megakadályozandó a tálat alkotó faanyag mozgolódását. Ez magával hozta a hosszirányú párját a kisugárzás miatt: a rajzolata így vállt kör-keresztté, az öt ponttal. Nem kérdés, ami rákerül, az feltöltődik, s aki abból eszik szintén.



Csillag, lábjegyzet:

Azokat a tárgyakat mondanám szakrálisnak, amelyek nem egyszerűen a feladatnak felelnek meg, amire szánták őket, hanem rendelkeznek azzal a kisugárzással is, ami azt a feladatot szellemiségében emeli is. Ebből a szempontból mindegy, hogy hétköznapokon, vagy akár ünnepi alkalmakkor használják elsődlegesen. Véleményem szerint a használati tárgyak szentségesítésével nem is szabadna kizárólagosságot adni az ünnepinek a hétköznapival szemben. Egy ilyen készítésekor elengedhetetlen feltétel hogy az szeretettel legyen készítve. Szeretet az anyag iránt, a munka iránt és a használók iránt, akkor is, ha Őket nem is biztos, hogy személyesen ismerheted.